Om het maximale uit je sport te halen is het van belang dat je goed op je voeding let. Of je nou doet aan voetbal, fitness of welke sport dan ook, je lichaam moet optimaal kunnen presteren. Zo kan je bepaalde voedsel beter vermijden voor het sporten en zorgen andere stoffen weer ervoor dat je spieren snel herstellen van je sportsessie. In dit artikel behandelen we een paar punten om je op weg te helpen!

Voor het sporten
Het is belangrijk dat je lichaam genoeg energie heeft voordat je begint met sporten en genoeg vocht voordat je je gaat inspannen. Te veel eten en te vroeg voor het sporten is echter niet goed en kan voor problemen in je maag zorgen. Naast dat het kan gaan 'klotsen', kost het ook energie voor je lichaam om het eten te verteren, wat ten kosten gaat van het sporten. Houd zo'n 2 tot 3 uur rust aan van het eten tot het sporten om dergelijke problemen te voorkomen. Drink daarbij ongeveer een halve liter water. Hierdoor breng je je lichaam alvast op gang. Heb je geen tijd meer om ruim van tevoren te eten, kies dan voor een kleine maaltijd, sport nooit op een lege maag.

Na het sporten
Nadat je hebt gesport kan je je normale eetpatroon weer oppakken. Ook na het sporten zal je lichaam nog flink aan het werk zijn, het is daarom van belang dat je genoeg energie hebt door middel van suikers en koolhydraten. Daarnaast helpen eiwitten ook om je spieren sneller te laten herstellen. Een andere goede manier om je spieren snel te laten herstellen is het gebruik van creatine. Creatine is een stof die ons lichaam zelf al van nature aanmaakt en is voornamelijk van essentieel belangvoor krachtige spierbewegingen.